Träningstävling!

Idag var jag iväg på en träningstävling med Rocket! Vill börja med att tacka Elin för att hon var så himla snäll och ställde upp!

I alla fall så är jag missnöjd med hur dom hade lagt upp själva ”tävlings dagen”. Jag hade fattat det som att det skulle vara under mer Tävlingsliknande former! Men nu var det mer som en hoppträning. Vi fick trava över bommar och en lärare instruerade oss hur vi skulle rida fram och hur vi skulle hoppa banan och la sig i allting!

Så med det är jag missnöjd med. Samt att banan bara innehöll 5 hinder gjorde ju inte saken bättre direkt?

Aja, i alla fall så började vi skritta fram på lång tygel och Rocket var pigg… Vi fick rida i en grupp med en massa ponnyer och det var svårt att får allting att rulla på i ett bra tempo. Jag fick hela tiden hålla in honom och små trava när vi skulle trava fram.  Så vi kom inte riktigt till ridning i traven och det var lite synd… i galoppen däremot låg vi och rullade på i en ganska stor galopp med långa språng! Och han kändes fin! Vi red efter fyrkantspåret och la in volter vid bokstäverna C och A! Och Rocket lyssnade bra!

Jag la in lite ökningar i galoppen när jag såg att jag hade en ”tom” långsida och han var snabb att svara framåt.

Vi travade lite på bommar först och det var väldigt korta avstånd med tanke på ponnyerna. Och Rocket fick det väldigt trångt mellan bommarna. Men han skötte det fint ändå tycker jag. Sen hoppade vi fram en gång på ett räcke och två gånger på en oxer. Räcket fixade Rocket galant. Men sen när vi skulle hoppa oxern så la jag mig i lite för mycket. Tog en halvhalt för mycket och vi kom för nära. Så han stoppade. Samma sak hände andra gången också. Sen gick det bra dom två andra gångerna. Innan det var min tur att hoppa banan så betslade jag ner. Jag tog alltså av deltorna och satte tygeln enbart i den stora ringen. Så att det blev så mycket nära ett vanligt tvådelat som möjligt! Och jäklar vad fin han blev på det!  Så jag funderar på om jag ska rida Rocket på två tyglar istället för en med delta. Men vi får se.. Annars så byter jag bara ner till ett vanligt tredelat.

Vi hoppade banan och det gick bra utan några större missar bortsätt från en, där jag ville gå på tre men Rocket på fyra! Vi fick en rivning i första klassen och tre rivningar i andra klassen.  Men jag är nöjd ändå.. Vi fick två bra rundor och jag vågade hålla galoppen uppe.. :) så jag är nöjd över min insats och min hästs insats i tävlingen.. :) nu väntar Falun nästa vecka.. Och imorgon blir det att rida lite med Elin! Vi ska antagligen klättra lite backar tror jag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback