Nu ska jag berätta lite om dagarna med Rocket! :)

I torsdags Förra veckan så pulsade vi snö en vända.. red barbacka och ut på en stor åker.. Dock så valde Rocket att kasta sig ner i snön, med mig på ryggen... Pucko häst.. Men jag kunde inte bli arg.. Han har ju nästan alltid täcke på sig.. Så det var nog rätt skönt för honom att rulla utan en vända. Dock var det jätte fel jag vet.. På vägen hem så galopperade vi och tror ni inte på faan att otacksamma Rocket väljer att kasta av mig några meter från huset.. Idiot häst :P hah jag behöver bara säga att jag flög som en vante :P

I fredags red jag ut igen barbacka men denna gången med täcke på. Det var så kallt ute och jag vill inte ha en sjuk häst. Vi jobbade mycket på galoppfattningar. Att dom skulle ske när jag ville och att det skulle bli ordentliga fattningar. Han skulle verkligen sätta sig på bakbenen och fatta galoppen. Vilket funkade bra vissa gånger.. Jag måste verkligen åka upp till Mockfjärd och dressyrarbeta honom lite nu. Ska se om Anna har lust att hjälpa mig någon dag. Det behövs. Dock är formen riktigt fin på honom. Han var lagom i handen och jobbade bra bakifrån efter ett litet tag. Men han behöver stärkas :)

 

Lördagen var det samma. Fast red helt utan krav ute i naturen. Galopperade lite och hade mig. Mest bara busade ute på en åker. Och Rocket var så klart aspigg som vanligt. Jobbade inte på något annat än min balans den dagen :P

 

Söndags så blev det en långtur bort till bodarna med Elin Jag red och Elin körde Pampilampi :) Skönt med lite sällskap :) Vi galopperade en hel del och det var behövligt.. Mycket trav också. Men mina knän tycker att det är lite jobbigt.. Jag måste verkligen börja träna igen.. Usch :( Men det var en pigg Rocket idag med och vi jobbade mycket med formen. Dock blir han hängande i handen när han är så pigg och jag tycker mest han är jobbig när jag tänkte att han skulle få jobba lite.. Så det blev mest träning på att rakrikta i galoppen så att han inte gick med tagen bakdel vilket han ofta gör. Och jag tror att det har och göra med att han fortfarande är lite svag med att bära sig på ytter bak. Men jobba på så ska nog det släppa med :)

Måndagen blev han satt i vagn. Jag och Elin var ute på en rätt tuff vända. Inte speciellt lång men den var intensiv. Vi travade på i ett riktigt bra tempo och han fick verkligen jobba på tömmen ordentligt och han pinade på bra i vagnen. Fick dom vara med och stötta upp honom med tömmen ibland när han blir lite släpande med sin höger bak. Dock så tycker jag att jag har börjat få honom relativt rak i vagnen. Han travar i linje med benen istället för att skjuta rumpa och han tar lagom stöd i båda tömmarna. Förut har han ju hängt lite i vänstertömmen för att kompensera upp högerbak. Precis som i galoppen. Men det kändes som att det har släppt lite :)

I tisdags så red jag med Liisa bort till Bodarna igen. Vi galopperade en hel del idag med.. Vi red även bort till en riktigt lång och brant backe där vi släppte hästarna så att dom verkligen fick galoppera av sig ordentligt. Vilket var välbehövligt för Rocket. Då han verkligen Sköt iväg i världens galopp... :P Dock så slutade han driva själv efter några hundra meter. Så jag fick lov att smacka lite åt honom. Och ojojoj vad arg man kunde bli då. :P Då var det ju inte lika rolit längre.. Men han jobbade på i alla fall.. Och jag kom på att jag verkligen måste börja träna intervaller med honom igen.. För så där dålig kondis han han aldrig haft.. Vi måste vara fit for fight båda två när tävlingarna börjar! Så efter nyår ska vi träna på ordentligt. Vi får ju nya pjoksor den 27 så efter det ska vi jobba på utav helskotta så han OCH jag är i form till tävlingarna :) Rocket ska börja gå intervaller både under ryttare och framför vagn i backar :) Sen ska vi börja klättra en dag i veckan så att vi får mycket muskler :) Vi börjar lite lagom så att jag kan följa med och gå bredvid honom :) Så ökar vi på sucessivt så mycket som jag orkar :) Så blir nog inte han övertränad i alla fall :)

Igår fick Rocket vila. Vilker jag tror var bra :) han såg lite stel ut en vända och jag tror att ridningen igår kan ha tagit bra på honom :P Men det spelade ingen roll. Jag kom hem och la mig i sängen och sov bort febern som nog skulle ha kommit om jag hade hittat på sattyg igår.. Kände mig genast bättre när jag vaknade :) Rocket ska jobbas igenom ordentligt imorgon i dressyrarbetet. Får se om jag drar med honom till Mockfjärd och kanske frågar om Anna kan komma och hjälpa mig :) Skulle behövas i alla fall. Sen om det är möjligt genomförbart får vi se. Annars så får vi traggla på en åker imorgon och åka iväg båda dagarna ihelgen istället och hoppa ena dagen och dressyra andra :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback