Hur jag brukar lägga upp ett hopp pass!

Jag rider inte fram så jätte länge utan bommar utan går ganska direkt på hindren eller bommarna.

Jag börjar med att gå lite med Rocket i ridhuset för hand eller om någon annan gör det undertiden jag bygger fram. Vilket betyder att han knatar runt i alla fall 10 minuter innan jag sitter upp. Vilket då betyder att jag kan börja trava ganska direkt när jag hoppat upp! Jag rider alltid fram mina hästar i en lång och låg form. Testar om dom svarar för skänkeln ordentligt. Gör lite små tempoväxlingar! Inte direkt markanta. Men jag vill känna att han svarar på min skänkel och kommer fram lite extra till handen och vilar lite längre på steget. Lägger lite volter här och där, serpentinbågar och lite sånt. Är väldigt noga med att han verkligen rakriktar sig mellan bågarna och att han är lösgjord och ställer om enkelt i båda sidorna.

En börjar jag galoppera. Galopperar gärna fram i ett väldigt friskt tempo i lätt sits. Gör lite tempoväxlingar i galoppen. Nu lite större. Jag vill verkligen känna att han kommer fram till handen när jag ber om det med skänklarna, och att han kommer tillbaka när jag rätar lite på mig och gör en försiktig men tydlig förhållning i yttertygeln. Anledningen till att jag gör en förhållning även i yttertygeln är för att jag vill förstärka att det betyder att han ska korta sig när jag rätar upp mig i sadeln. Kanske sätter mig lite i sadeln. När jag galopperat åt båda hållen och jobbat honom lite. Kommer jag ner i sadeln och börjar mer än gärna att hoppa fram på en volt. För mig är det noga att hästarna även kan bli påverkade i språnget och inte bara före och efter. Utan dom ska vara ställda genom språnget och jobba med inner bak till över och efter hindret. 

Försöker variera avsprångspunkten till lite nära och lite längre ifrån. Då genom att antingen rulla ut markbommen några dec eller lägga den alldeles intill. Jag är alltid noga med att ha markbom. Det hjälper både ryttaren och hästen.

När jag känner att jag har honom med mig så börjar jag höja framhoppnings hindret successivt till cirka en meter. Men jag är alltid noga med att få ett bra språng innan jag höjder :) Brukar höja med 20 cm åt gången. Vilket betyder att jag får ungefär 4-5 språng innan jag är uppe på en meter. Om man räknar bort alla småsprången på 30 cm som jag hoppar på i båda varven innan höjningen.

 

När jag hoppar fram på volt tycker jag det är smart att hoppa på ett räcke för att sen över gå till en oxer. Där jag hoppar fram med utdragen markbom och höjer det successivt. Börjar med att bakbommen är högre än frambommen så att det blir ett stigsprång. Och höjer sen enbart frambommen så att det blir en parallell oxer ,Och nästa gång jag höjer så höjer jag bara bakbommen och följer sen efter med frambommen :)

Om jag sen ska hoppa en liten serie som jag gjorde sist så börjar jag att hoppa igenom den på låg höjd. Så pass lågt att det blir långt mellan hindren. Så ska jag hoppa ex Räcke – 7 meter – Räcke – 7 meter – Räcke så hoppar jag igenom den några gånger från båda hållen på kanske 30 cm. Innan jag börjar höja upp. Så att hästen är framme och har bjudning genom Serien. Efter det börjar jag höja upp. Med två bommar på varje hinder. Varför förklarar jag snart ;) hoppar igenom från båda hållen på 70 ungefär. Höjer sen till en meter och där efter kanske 110. Jag brukar alltid vilja att mitten hindret är ungefär 10 cm lägre än dom andra två då jag kan få mer tryck ut över sista hindret och det är det jag vill komma fram till sen. En häst som hoppar igenom kroppen ordentligt men samtidigt väntar kvar lite.

När jag har hoppar igenom serien önskat antal gånger eller tills jag känner att jag är nöjd så bygger jag om alla hinder till höga kryss. Bommarna ska ligga på minst 150. Och detta för att få hästen att hoppa ännu lite mer med rygg och suga tag ännu lite mer i bettet. Han ska verkligen hoppa igenom och jobba genom serien. Och har du då hoppat fram så som jag förklarat så kommer du garanterat ha en häst som hoppar dig ur sadeln. Detta har alltid funkat på alla hästar jag ridit! :)

Många tycker att 7 meter är långt emellan och det är det. Men efter som att räcken på 110 kan vara svårt för en häst som inte är tillräckligt stark så tycker jag att det är bra att ge dom plats. Och hoppar dom ordentligt genom serien så kommer du sen märka att dom faktiskt behöver den platsen för att hinna få med alla moment i hoppet. Blir det för trångt så får du en rapp häst i frambenen men ryggen hinner aldrig riktigt komma upp enligt mig. En häst ska inte i en sån här övning vara för snabb över hindret. Utan den ska spendera lite tid i luften över hindret då detta är en muskelbyggande övning och inte banhoppning inför omhoppning på en tävling :)

Hoppas ni förstå fast mina kassa paint bilder :P



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback