Åsa Helgen!

Helgen för Åsa började som sagt på Lördagen.

Lördagen: Passet under dagen var att få hästarna följsamma och att dom skulle svara bra för skänkeln. Dock skulle vara sidiga i kroppen och bjuda dit vi ville. Men samtidigt ha ett eget bjud. Vi tränade även på att rida på Långa och korta distanser. Och jag personligen tycker att långa distanser är lättare då jag hinner få upp en bra galopp och jag hinner känna var jag har hästen någon stans.  Dock så är det ändå en bra check med korta distanser då du märker direkt om hästen är med dig och bjuder.  Vi travade även massor med bommar på både rakt och böjt spår. Mycket givande på sitt sätt. Men samtidigt lite tråkigt att nöta såna saker, fast man egentligen vet hur viktigt det är.

Söndagen: Dagens pass handlade om banhoppning. Att hitta rytmen och galoppen. Flytet helt enkelt. Och det tycker jag att jag och Rocket fixade bra :) vi fick många bra språng och han var med på noterna hela tiden.  Vi började med att travhoppa B hindret i kombinationen. Och bara travhoppade igång dom lite, vilket bara det var svårt bara det då Rocket var så himla taggad och inte riktigt ville trava ordentligt utan han tralopperade eller något.. Hah, underbara skithäst!

Efter vi hade travat från så hoppade vi i galopp på oxern som är snett igenom som ni kan se på filmen i förra inläggen. Vilket Rocket gjorde bra tycker jag :) Sen var det att hoppa igenom kombinationen några gånger då jag bad om det under gårdagen då Rocket inte är stensäker på kombinationer. Utan han tar gärna dubbelsprång inne i kombinationerna och river då utsprånget. Men det gick galant varenda gång. Även när vi höjde upp lite. Han kröp inte nära inpå hindret en ända gång. Utan han hoppade finfint hela tiden! Superduktiga Rocket!

I slutet höjde vi upp banan til 90-1 meter ungefär och hoppade igenom den. Och det gick bra. Om man lyssnar på filmen så hör man hur han klonkar i varenda hinder fram tills det att han river. Efter det hoppar han väldigt fint över alla hinder och river eller är inte i dom någe mer. Vilket faktiskt är lite komiskt att se och höra på :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback