Hoppträning!

Jag hopptränade ju som sagt Rocket i söndags och jag är nöjd. Han hoppar trevligt och har ett sådant driv fram till hindren att det verkligen är roligt att hoppträna honom. Dock så känns det som att det väller över för honom ibland och allting kommer  ”på samma gång”. Han blir alltså väldigt pigg och vill väldigt mycket och blir då väldigt känslig på bettet, han tar förhållningarna väldigt bra, nästan för bra och blir gärna lite av och på i munnen.  Men det tror jag kommer försvinna bara jag kan börja rida honom kontinuerligt men samtigit har kvar den positiva inställningen.

I alla fall så började jag med att rida fram honom i skritt och trav i en väldigt lugn och trevlig form. Väldigt lång och låg. Där han nästan gick med nosen i backen och snokade lite. Han gick stadigt där nere utan att bli tung i handen. Och i detta började vi rida på en volt över travbommar där man dock skulle ha hunnit rakrikta hästen innan bommarna och rak över och efter. Men samtidigt snabbt kunna komma tillbaka till volten utan att störa allt för mycket eller att hästen sköt ut bogen. Rocket har som tidigare nämnt väldigt svårt att svänga för höger skänkel och skjuter då gärna ut bogen och går som i en skänkelvikning. Så det tränade vi mycket på. Jag skulle ha honom inåtställd på volten och rida honom lite utåtställd i nacken över bommarna samtidigt som kroppen skulle vara rak. När vi kom på hur vi skulle göra så blev han riktigt fin och vi kunde gå tillbaka till att rakrikta honom i hela kroppen utan problem.

Sen skulle vi hoppa fram lite. Vi låg och rullade i vänster varv först över ett litet räcke där själva ”hoppet” bara skulle bli ett förstorat galoppsprång. Alltså inte komma nära eller inte långt ifrån, bara rulla på i en jämn fin galopp. Detta funkade mindre bra då Rocket blev väldigt tjafsig i handen och ville inte att jag skulle göra någonting. Men samtidigt så ville han ha all hjälp i världen hela tiden. Mycket mysko situation i alla fall.

Efter det så bytte vi varv och skulle göra samma sak i höger varvet då på en oxer. Vilket nu inte funkade alls. För när Rocket såg att det var ett lite större hinder så laddade han på utan f*n, och studsade på stället fast jag hade lång tygel. Han var som sagt väldigt känslig. Vi lyckades i alla fall reda ut det något sånär. Sen hoppade vi banan, med lite relaterade avstånd och sånt.. Vilket gick sådär. Han hade kvar samma humör hela tiden och var nästan lite svår att rida på i ett bra tempo utan att hela han spratt i kroppen.

Banan var lång med 12 språng, och den hoppade vi 2 gånger, Dock på en höjd av 60 cm. Och det tyckte jag var helt okej ändå. Någe högre hade jag inte velat haft det, och jag hade nog så drygt att komma ihåg att andas hela banan runt.

Över lag så är jag halvnöjd med träningen, Det som var ett plus är att Rocket var pigg och verkligen ville hoppa, han kändes riktigt taggad på hinder och verkade tycka att allting var riktigt kul. Minus var nog det att jag aldrig kom till ridning riktigt. Det blev så mycket små konflikter mellan mig och Rocket så att vi aldrig fick upp något bra tempo och det blev aldrig någon lugn ridning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback