Bättre sent än aldrig! :)

Jag och Rocket jobbar på och ska iväg på träning för Ulle i veckan. På torsdag för att vara exakt. Ska bli kul och höra om Ulle har något nytt att säga om Rocket. Om hon tycker han har ändrat på sig något. Jag tycker han har lagt på sig och är mycket finare i munnen att rida nu för tiden så jag har bytt ner till ett vanligt tredelat igen och än så länge fungerar det väldigt bra.

Under tiden jag har varit borta så har jag ju tävlat med Rocket i Falun. Och det gick så där.. vi vägrade ut oss på 5 hindret. Vi fick först ett stopp på 4 då Rocket fick för sig att titta lite på det hindret. Men vi la en volt och kom igen! Och då hoppade han perfekt. Sen kom vi till 5 som han stannade på helt obefogat. Vi kom rätt och han skulle ha kunnat hoppa hur enkelt som helst men valde att stanna. Som han ofta gör på tävling. Jag vet helt ärligt inte hur jag ska kunna få bukt med det. Vi får se hur jag gör helt enkelt. Jag funderar på att åka till svärdsjö och starta en 80 klass och trava runt med honom. Eller åka till Falun och hoppa typ 3-4 hinder och sen gå ut. Så att vi hoppar sista hindret vi rider på så att vi inte går ut bara för att han stannar.

Jag har även firat påsk med Marcus och hans familj en vända. Vi åkte dit och åt lite påskmat innan vi åkte hem igen och fick påskägg av min mamma och Marcus mamma. Mycket trevligt. Bortsätt från att godiset i äggen inte var så där värst goda om jag ska vara ärlig. Haha, men det gick ner några bitar i alla fall.

Jag har även börjat tränat lite själv igen. Jag och Elin har varit ute och gått varenda dag i en vecka innan jag åkte upp till Umeå, men nu är vi igång igen nu när jag är på hemma plan.

Tillbacka till Rocket så ser hans Schema ut för veckan att han ska ut och backträna idag med mig och Elin om vädret tillåter. Och sen blir han riden imorgon och får stå på onsdag, eller om jag går ut och bara rider honom i en kvart eller något inför träningen på torsdag. 

Jag fick även en aha upplevelse på Rocket igår. För i förrgår så red jag honom ute på en äng, och red honom med rätt långa tyglar och red mycket volter, öppna, sluta, skänkelvikningar, Samt öka och minska volten och galoppombyten och en massa sådant. Och jag väntade ut honom tills han själv ramlade ner på bettet och själv tog stöd fram till bettet.  Vilket kanske hände efter 20 minuter. Sen gick han hur stadigt som helst. Så igår när jag skulle rida hem honom så satt jag på samma sätt fast med lite kortare tyglar för att stödja honom lite mer i formen. Och jag lovar dig att hela hästen växte 10 cm i ryggen. Han verkligen sköt på med båda bakbenen och jag hade lika mycket stöd i båda tyglarna. Vilket jag normalt sätt inte brukar ha. Han brukar kunna bli lite hängig i vänster tygel och vill hellre ligga lite på vänster tygel fast jag rider honom i höger varv.

Nej nu ska jag plocka ihop lite på mitt rum. Bilder på Rocket kommer antagligen idag eller imorgon.. :)



Kommentarer
Postat av: hoppla

En fråga bara, varför fortsätter du att hoppa och tävla när han vägrar ut sig hela tiden? Har du aldrig funderat på att lägga ned och ha han som dressyrhäst ist? :) Han kanske inte klarar stämningen på en hopptävling?

2012-04-18 @ 13:24:17
Postat av: Astrid Olsson

Rocket har det som krävs för att bli en riktigt bra hopphäst. Dock så har vi som du redan märkt lite problem med hopptävlingar.. Men jag tror inte det kommer vara omöjlig att träna bort. Och som dressyrhäst kommer han garanterat inte passa då han varken har gångarter eller utseende för att bli en bra dressyrhäst. Sen är jag lag mer åt hopphållet än åt dressyrhållet :) Men skam den som ger sig :)

2012-04-18 @ 13:42:42
URL: http://iwanttobejustlikeyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback